3 april 2020

Mediation in Coronatijd

Mediation in Coronatijd

En toen was er ineens het Coronavirus. Het – helaas voor velen dodelijke – virus dat zo razendsnel om zich heen greep en onze minister-president Rutte de omroep liet doen om zo veel als mogelijk thuis te werken. De vraag die ik uit mijn omgeving kreeg, was vervolgens of ik dan nog wel kon werken? Als scheidingsmediator zit ik bij voorkeur met beide partijen gelijktijdig aan een tafel. En dat was iets, dat echt niet meer kon.

Heb je dan vakantie?
Nee, hoewel ik veel van het lekkere voorjaarsweer geniet en meer dan ooit buiten in de tuin lunch, is er van vakantietijd geen sprake. Niet alleen ben ik druk met mijn dochter om haar te helpen met ‘school op afstand’, maar ben ik ook druk met het uitvogelen hoe ik dan wél op een prettige en veilige manier contact kan hebben met mijn klanten.

Aanpassing dienstverlening
Een veranderde omgeving, vraagt om een aanpassing van de dienstverlening. Sinds een paar weken verzorg ik de mediationgesprekken vooral op een digitale manier. Als digibeet vond ik dat best spannend hoor, maar kreeg door de positieve feedback van mijn gesprekspartners al snel meer en meer vertrouwen in het product online mediation. Het was vooral voor mezelf een drempel waar ik over moest. Maar al doende leert men en ik voer inmiddels videogesprekken alsof ik nooit anders heb gedaan. Stiekem weg geef ik nog wel de voorkeur aan een fysiek gesprek aan tafel, omdat je emoties dan toch nog een stuk beter kunt lezen. En dat is iets dat voor mij als scheidingsbemiddelaar erg belangrijk is.  

Voor- en nadelen van online mediation
Het scheelt een bak aan reistijd en vaak zijn mensen doordat ze in hun thuisomgeving zijn een stuk sneller op hun gemak dan bij mij op kantoor. Ook het inplannen van afspraken is in de regel makkelijker, omdat iedereen op het moment toch wat flexibeler werkt. Een nadeel is dan echter wel weer dat kinderen even binnen lopen met een vraag voor een van de ouders of dat er anderszins meer afleiding is. Ach ja, met een korte pauze is dat eenvoudig op te lossen.

Duur van de gesprekken
Het voeren van videogesprekken ervaar ik intensiever dan het voeren van gesprekken ‘face tot face’. Dat heeft tot gevolg dat de gesprekken maximaal anderhalf uur duren.

Hoe gaat zo’n gesprek in het werk?
Voorafgaand aan de afspraak ontvangen jullie van mij een link per e-mail, waarmee het beeldbellen tot stand gebracht kan worden. Jullie hoeven hiervoor dus geen aparte app of programma te installeren.  Wel moeten jullie beschikken over een computer, telefoon of tablet met een camera en een microfoon.

Verder is het belangrijk dat alle benodigde stukken die tijdens de afspraak worden besproken op voorhand met elkaar worden gedeeld. Zo kan iedereen goed voorbereid aan het gesprek deelnemen.

Als jullie toch een fysieke afspraak willen inplannen
Zoals ik hierboven al aangaf, blijft het mogelijk om een fysieke afspraak in te plannen. Die afspraak vindt plaats bij mij op kantoor, waarbij we ons aan de richtlijnen van het RIVM houden:
– we schudden geen handen;
– we houden 1,5 meter afstand tijdens het gesprek; en
– we maken met elkaar de afspraak dat we de afspraak verplaatsen op het moment dat een van ons koortsklachten heeft en/of hoest en niest.

Mocht je afspraak willen inplannen, aarzel dan niet om contact met me op te nemen.